In mijn vorige blog (onmenselijke maakbaarheid van het leiderschap) verbaas ik me over het aantal leiderschapstyperingen en een “tv-dominee” gevoel. Een gevoel dat mijn #leiderschap timeline op twitter bij mij oproept…, nog steeds oproept.

Kunnen we de hype voorbij en tot de kern komen?

De NTR doet een poging in Leiders Gezocht (#leigz). Bij #Pavlov kwam eea boven bij de aflevering over Stacey Rookhuis. Inspirerend, maar de kern nog niet gevonden.

Mijn poging om tot die kern te komen strand bij een uitspraak van Ben Tiggelaar:”Slechte leiders gebruiken het bedrijf om er beter van te worden. Goede leiders gebruiken hun capaciteiten om het bedrijf beter te maken.”

En dat lijkt wel een aardige kern, want situationeel, spiritueel, ondernemend, duurzaam, coachend, moedig, creatief, succesvol, excellent, effectief, inspirerend, dienend en innerlijk leiderschap 2.0 volgt uit die grondhouding. Ofwel: enorme drive om doelen te realiseren, gecombineerd met persoonlijke bescheidenheid. Kenmerkend voor de effectief leider, waarbij afwisselen van modellen van handelen niet geschuwd wordt.

Hoe dan ook, het is mijn poging om tot die kern te komen. Mijn vraag aan het social network om aan te scherpen.

Reageren? Graag!!

Naschrift: alweer een blog waar ik Tiggelaar quote. Niet bewust. Toch een volgende keer weer Tiggelaar, want de MBA-opleiding die hij in 1 dag kan geven (?) zal wel even genoemd worden in mijn blog over de verbinding leiderschap en MBA (en ja, Mintzberg wordt dan ook beschouwd).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Accepteer de voorwaarden om door te gaan