Beloofd is beloofd, de MBA als topic voor mijn blog. (zie blog “Wat is de kern van leiderschap“). Lang over kunnen nadenken, wat wil ik erover kwijt? Los van het eigenbelang, wat maakt dat ik als #BSNgrad10 de meerwaarde van een MBA-opleiding maximaal wil uitdragen, is er ook wel een nuance.
Want, wat blijkt:
1) Mijn twittertimeline in tijde van de TV-serie “Leiders Gezocht” gaf nogal wat ruis op de lijn over de waarde van de MBA, ingefluisterd door Mintzberg in ‘Managers not MBA’s’.
2) Een MBA in 1 dag (b)lijkt mogelijk gezien het succes van Ben Tiggelaar.
3) Opleidingsinstellingen slaan m.i. nog al eens door bij het vermarkten van hun MBA, door te stellen dat zij de leiders van morgen opleiden.
Theorieen en ervaring
De MBA-opleidingen geven je een stortvloed aan theorieën en casuïstiek. Tiggelaar weet ongetwijfeld hieruit de kern te halen. Eigen ervaring is dat er zonder meer ook sprake is van ‘oude wijn in nieuwe zakken’. Desalniettemin biedt de opleiding je het fundament, een sterke basis voor je verdere ontwikkeling. Het biedt je houvast om daadwerkelijk leiderschap te tonen. Daarmee ben je overigens nog geen leider.
Juiste verwachtingen
De combinatie van enthousiaste marketeers bij de opleidingen en de natuurlijke aantrekkingskracht van diezelfde opleidingen bij carrièrejagers (honger naar een extra titeltje i.p.v. honger naar persoonlijke ontwikkeling) is terechte aanleiding voor een tegengeluid. Mintzberg heeft nu eenmaal een punt als hij stelt dat leiderschap management is en dat management geen wetenschap cq professie is, het is praktijk! Ervaring is belangrijk, evenals enige bescheidenheid (verwar arrogantie niet met leiderschap).
Waar brengt dat de MBA-opleidingen?
Naast het leggen van een stevig theoretisch fundament moet het meer brengen. En dat ‘meer’ is het starten en toetsen van ervaringen op het gebied van (1) realiseren van daadwerkelijke veranderingen in de organisatie, (2) mensen in beweging krijgen en (3) acteren in het politieke spel van de organisatie.
Met deze stellingname een waarneming en ervaring (e):
– MBA in 1 dag, dat gaat dus niet als het aankomt op deze laatste drie punten. (Al vermoed ik echter wel dat de doelgroep van Tiggelaar al een dergelijke positie en/of ervaringen heeft.)
-(e) Opleiders zijn er in verschillende soorten en maten. Waar ik nu vooral op wil doorgaan is het verschil tussen ‘distance learning’-opleiders en ‘action learning’-opleiders.
Voorop gesteld: Opleiders van beide bloedgroepen mogen niet pretenderen studenten om te bouwen naar leiders.
Maar, vanuit action learning kunnen wel de handvatten aangereikt worden om verder te ontwikkelen. Het is aan de studenten zelf om met de juiste mentaliteit uit te groeien tot Echt goede managers en wellicht tot leiders (wat op zichzelf soms een schier onmogelijke uitdaging lijkt, zoals ik eerder beschreef in mijn blog “Onmenselijke maakbaarheid van leiderschap“.)
Kortom, een MBA-opleiding is zo gek nog niet. Het gaat erom wat je daarna ermee doet.
Naschrift (1):
BSN is zo’n action learning opleider. Jawel, daar heb ik mijn opleiding genoten.
Naschrift (2):
Zojuist via twitter @tomv, @yuenyen een youtubefilmpje http://youtu.be/Ca_7AC7BUFc?gezien, waarin wordt aangegeven wat business schools ons niet leren; “Ondernemerschap”. Grappig dat het ondernemerschap vervolgens weer in een 5-stappenplan en dus in een model wordt gepropt. Juist de werkelijkheid in een model stoppen is juist een bezwaar tegen business schools. Mijn pleidooi, modellen zijn goed om ingewikkelde materie ‘snapbaar’ te maken. Maar dan volgt action learning. En dat action learning blijft je hele leven lang…
IMC’s philosophy: You need a commitment to learn by doing, thinking, experimenting, reading, writing and discussing. This can best be summed up by looking at three key areas:
Action research is learning how to find out what you need to know. It will involve discussions with individuals and groups as well as more detached ways of obtaining data. The objective will be to gain knowledge which will influence change, not just acquiring knowledge for its own sake. Therefore, you will need to feed back what you find to those who give you data as well as to your client. Action planning is the way you set out the strategy and method to achieve your objective. You will need to be clear about what you do, when you do it and how you will work systematically in a disciplined fashion. Therefore, planning is the key element. Action implementation refers to the management of change. Marry people do good research and make sound plans but do not achieve meaningful change. Therefore, your skills in managing internal organisational politics and influencing people to gain improvements is critical. These elements combined are the integral aspects of the processes that collectively we call Action Learning. |